| Magyarország

Szuperszonikus repülőgép!




Sajnos mára már csak a orr-rész, valamint a törzs egy része maradt meg a nagyra törő tervből, de a híres seattle-i légi közlekedési múzeum, a The Museum of Flight így is tárt karokkal vette gyűjteményébe a Boeing gyár szuperszonikus utasgép programjának elkészült modelljét. 


A múzeum egy P-51-es Mustang vadászgép replikáját adta cserébe a kaliforniai Hiller Aviation Museum-nak, hogy megszerezze a Boeing SST megmaradt darabjait. A mockup részek kamionon tették meg a két helyszín közötti távot és múlt hét pénteken érkeztek meg Seattle-be.

De mi is volt az a Boeing SST? Hogyan kezdődött az egész? John F. Kennedy 1963 nyarán jelentette be, hogy Amerika szuperszonikus utasszállító repülőgép fejlesztésébe kezd. Az elnök nagy ovációval fogadott beszédében egy 3000km/h sebességgel közlekedő géppel nyűgözte le közönségét. 

Az Amerikai Egyesült Államok kormánya hosszas előkészítés után végül 1966-ban adott megbízást a Boeingnek, hogy készítsen szuperszonikus utasszállító repülőgépet. A britek és a franciák ekkor már javában dolgoztak a Concorde tervein. A két európai ország kormánya 1962-ben együttműködési megállapodásban rögzítette, hogy szuperszonikus utasgépet fejlesztenek. 



A Boeing nagyobb gépet álmodott, mint európai riválisa, amely 1969. március 2-án már első felszállásán is túl volt. A 2707-es típus 277 fős utaskapacitásával és csaknem 3 Machos sebességével jóval meghaladta volna a Concorde teljesítményét. Ekkor még úgy tűnt, hogy a polgári légiközlekedés széles körben elterjedő jövőjét a szuperszonikus sebességű repülőgépek jelentik.

Akadt is jelentkező bőven a Boeing csúcsgépe iránt. 27 légitársaságtól mintegy 122 gépre érkezett előrendelés és a jelentkezők között nemcsak amerikai társaságok voltak. A fejlesztés azonban hatalmas költségekre rúgott és mielőtt elkészültek volna a prototípusok 1971-ben a kormányzat ejtette az egyébként környezetvédelmi oldalról is megtorpedózott programot. A Boeing 2707 nem vált valóra. 


forrás: darkroastedblend.




50.000 emberhez szeretnénk eljutni, csatlakozz egy lájkkal!


Ha szerinted másokat is érdekelhet ez a cikk, akkor oszd meg velük!


Van véleményed? Ne tartsd magadban!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük