| Magyarország

Ilyen volt a szép nő anno

Illusztráció: Marilyn Monroe

A női szépség evolúciója, vagy degenerációja? Azt mondják, hogy a szépség szubjektív téma, ami mindenkinek mást jelent, más kép él mindenkinek a fejében arról, hogy mit is tart szépnek, de akkor meg minek voltak és vannak is szépség ideálok? Vajon az egész csak egy megfelelési kényszer, ami a nők ősi ösztöneit rángatja dróton, hogy megfeleljenek nekünk férfiaknak? Összeszedtük a történelemben fellelhető szépség ideálokat.

Őskorszak: A legelső nőideált alkotó szobor – avagy a Willendorfi Vénusz – kifejezetten kövér volt. Úgy tűnik az ősember szerette ha van mit fogni az asszonyon. Természetesen ennek megvan a maga háttere. A vastag hájréteg a bőség szimbóluma, ami akkoriban nem volt valami jellemző az emberekre, valamint ellenállóvá teszi a cudar időjárással szemben, ami akkoriban akár végzetes is lehetett. Ezek a szobrok viszont széles csípővel is rendelkeztek, ami a termékenység fontosságát hangsúlyozta. Egy széles csípőben jobban ki tud fejlődni az utód, mint egy keskeny csípőjű nőnek, ahol kevesebb helye van a méhnek. Szóval az őskorszakban hódított az XXL.



Ókor: Az ókorban kialakultak a nagy civilizációk  ahol már elkülönültek a szép nőről alkotott elvárások. A görögök a kicsit férfiasabb, katonás nőkre buktak, akiknek a testük inkább volt arányos, semmint formás. A sok háború miatt ugyanis az otthon maradt asszonyoknak kellett példát mutatniuk a porontyoknak  Amíg az egyiptomiak, sokkal inkább a kifejezetten vékony, kis mellű és magas nőket preferálták, aminek megtestesítője Nefertiti, egyiptomi királynő volt. Az egyiptomi modell felsőbbrendűséget tükrözött és inkább a személyiségi jegyeket helyezte előtérbe semmint a külsőségeket. Ugyanebben az időben kezdtek elterjedni a kozmetikumok és ékszerek is, amit az egyiptomiaktól vettek át a rómaiak, akik az egész világon elterjesztették ezt a szokást. A római nők már rendesen megpakolták magukat ékszerekkel, amiért nem szégyelltek kifizetni egész vagyonokat. Megjelentek a kiegészítők, parókák, ránctalanítók, műfogak és parfümök.

Középkor: A mindeközben világhatalomra törő kereszténység ismét visszahozta a régi divatot a szépség ideálban és hirdette a natúr szépséget, amit Szűz Máriához testesített meg. Ismét előtérbe kerül az anya és hátrébb a nő. A belső, morális vonások felértékelődnek, mert a külsőségekhez való vonzódást a sátán művének tartották, aki így próbálja előhozni az emberből az állati énjét. Külsőségekben a karcsú formát és a fehér, puritán bőrt részesítik előnyben, mindezt jó sok ruhával takarták.

Reneszánsz: Már akkor is csak úgy tudtak újat kitalálni, ha ötvöznek néhány régi szokást és úgy adják el mintha új lenne. Így történt ez a reneszánsz idejében is, ahol az őskorszak teltkarcsú vonalait ötvözték az ókor giccsességével. A női szépség kikerül a vallás ellenőrzése alól és újfent hirdeti annak szabadságát. Külalakra rámentek egy művészi, irreális vonalra, ami gyakran nem tükrözte az anatómiai embert, sokkal inkább egy kitalált alakot. Túl vékony nyak,  kerekded, csapott vállak és apró száj, apróbb fogakkal. A burjánzó arisztokraták a hideg szépség ideálját éltették, ami kissé azonos az egyiptomi elképzeléssel, de még se annyira szerethető, hanem sokkal inkább sznob és lenéző.

Újkor: A hölgyeket ismét diétára küldik, hogy leküzdjék a reneszánsz gömbölyded formáit. A festményeket és addigra már fotókat is ellepik a karcsú, de továbbra sem kifejezetten vékony nők. Az eddigi főbb vonások viszont továbbra is hódítanak, mint a fehér bőr, festék nélküli arc, kerek formák. Az eddigi anyai szerep viszont kikerül az elvárások közül és helyére egy magánéleti problémákkal küszködő kisírt szemű pre-emo lép. A romantika világa létrehozta a fájdalmas és titokzatos nőt, aki magába fojtja az érzéseit, hogy ezzel vívja ki a férfi társadalom kíváncsiság inspirálta érdeklődését.

XX. század: Ezt már nehezebb lesz összefoglalni tekintve, hogy minden évtized más szépség ideált talált ki magának. A századfordulón és a ’10-es években még hódított a romantika irányzata  az első világháború után viszont előkerültek a fiús lányok. Rövid haj, kis mell és tompor, sportos formák. A háborús törekvések alatt anyaghiányban küszködő országok ruhaipara kénytelen kevesebb és egyszerűbb textilekkel dolgozni. Létrejön a női kosztüm, blúz, majd a harisnyatartó is. A jazz és revü partik női közönsége pedig hivalkodó  falatnyi ruhákban ropja a középosztály elegáns férfiainak gyűrűjében. Majd jön a mondhatni mai napig tartó ideál, amit a korai filmipar teremtett meg, majd Marilyn Monroe meg is testesítette azt. A nők egyre csak vesztik a kilókat és a belső értékeiket. A kozmetikai iparág az ’50-’60-as évektől kezdve iszonyú bevételekre tesz szert a sok színű festékekből, amiket már a hajra is lehet kenni. A természetes szépség háttérbe szorul és egy giga reflektorfényben mutogatják a gyorsan változó társadalmi elvárások által szült női ideált, aki mindent megvesz és felhasznál annak érdekében hogy megfeleljen a gyorsan változó környezetének. A ’70-es évektől megjelenik a napozás, mint női időtöltés. A ’80-as évektől drasztikusan fogynak a ruhák és a kalóriák is, a globalizáció térhódításával pedig a nők körében is megnőtt a verseny, hogy napra készek legyenek. Majd a második millennium meghozta az anorexiás, dekadens női ideált, amit a divatvilág amerikai kifutóiról akasztott le a nyugati civilizáció. Azóta a helyzet nem sokat változott, de miután több haláleset is történt, kissé mérséklődött a betegesen vékony nők tábora.



A történelem mint láttuk sokféle módon kihasználta a törékeny nőben lévő lehetőségeket, amik szerintem a továbbiakban is hasonlóan progresszívan fognak alakulni. Természetesen továbbra is mindenki a saját ízlése szerint ítéli meg a gyengébbik nemet, nem pedig az alapján amit mások mondanak neki. Viszont érdemes odafigyelni arra, hogy a ne vigyen el minket a sebes sodrású folyam, amit a divat és a média együttesen gerjeszt. Egy férfi szerintem egy nő külső, természetes szépsége miatt lesz szerelmes és a belső értékei miatt lesz a társa a kiválasztott hölgynek. Amíg nem a videoklipek és a filmek szolgálnak alapjául annak, hogy mit tartunk szépnek, hanem az egyéni és józan értékrendünk, addig nem érheti baj egyik férfitársamat sem.


50.000 emberhez szeretnénk eljutni, csatlakozz egy lájkkal!


Ha szerinted másokat is érdekelhet ez a cikk, akkor oszd meg velük!


Van véleményed? Ne tartsd magadban!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük